Voorbereid zijn op calamiteit of crisis
Een calamiteit plan je niet. Het gebeurt onverwachts. En meestal op momenten zoals in het weekend of ’s nachts. Hoe snel komt iemand dan in actie? Dat hangt af hoe goed u bent voorbereid.
Voor, tijdens en na
Een calamiteit kent een fase van voor, tijdens en na. Als er nog niets aan de hand is, bestaat de aandacht voor integrale veiligheidszorg uit het opstellen, evalueren en updaten van plannen en procedures. Bijvoorbeeld een calamiteitenplan, ontruimingsplan en CHV-plan. Ook opleiden en oefenen horen bij een goede voorbereiding. Net als zorgen voor draagvlak, commitment en bekendheid binnen de organisatie.
Zodra een calamiteit optreedt, leidt dit tot het in werking stellen van de plannen. Iedereen in – en betrokken bij - de organisatie moet weten wat hij of zij moet doen.
Na een calamiteit wilt u als organisatie zo snel mogelijk terugkeren naar de normale situatie waarin de bedrijfscontinuïteit geen gevaar meer loopt. En waarbij vervolgschade wordt beperkt. Nazorg is daarin belangrijk.
Publicaties
-
Waterposter: waterbewust in 5 stappen
Deze infographic helpt erfgoedbeheerders hun erfgoed en collecties te beschermen tegen water. De waterposter is ook als ...
-
Waterschadewiel
De tekst van het waterschadewiel is in 2015 geactualiseerd en als pdf-versie te downloaden.
-
Voorbereid bij calamiteiten en crisis. Handreiking crisisorganisatie in collectiebeherende instellingen
Deze brochure geeft aanbevelingen over hoe collectiebeherende instellingen zich kunnen voorbereiden op calamiteiten en crisis.
-
Handreiking Diefstal in archieven
Deze handreiking biedt archieven en bibliotheken praktische informatie over de omgang met diefstal.
-
Brandpreventie voor historische boerderijen
Monumentale boerderijen zijn brandgevoelig. Deze brochure geeft aanbevelingen om brand in deze historische panden te voorkomen.