Circusattribuut of Jakobsladder?

Weblog

Ferry Slebe beschouwde zichzelf ondanks zijn scholing op de Eerste Nederlandsche Vrije Studio als autodidact. Zijn fletse donkere schildertrant in bloemstillevens en landschappen uit de jaren dertig veranderde na de oorlog in de vrolijke taferelen met felle kleuren die zijn handelskenmerk zouden worden. 

Veelkleurige voorstelling van zwart-wit paardje met daarop balancerend een gebogen acrobaat in veelkleurige kledij en eronder een man die de weg lijkt te wijzen. Boven het tafereel schijnt een grote veelkleurige zon. Daaronder een wit laddertje.
Ferry (F.J.) Slebe (1907-1994), Paardje, 1959, olieverf op doek, 30 x 40 cm, inv.nr. SZ13032

Daar is dit schilderij een goede representant van. De kleuren zijn helder en fris, de clown kijkt opgewekt, de man onder in beeld heft uitnodigend zijn hand en zelfs het paardje kijkt blij verrast naar de capriolen die op zijn rug worden uitgehaald. En boven het tafereel schijnt een grote veelkleurige zon. Een intrigerend element is het witte laddertje. Is het een attribuut van de acrobaat voor een van zijn kunsten, of zou het een verwijzing zijn naar het Bijbelverhaal van Jakob die, zoals beschreven in Genesis 28,10-22, in een droom een ladder zag die van de aarde tot in de hemel reikte? En wijst de man op de voorgrond soms niet naar de circusvoorstelling maar naar de ladder? 

Hoe het ook zij, Slebe ging in de jaren zestig zelf ‘droombeelden’ maken, surrealistische schilderijen met thema’s die naar zijn zeggen ontstonden in zijn slaap. De kunstenaar noemde zichzelf graag een ‘kleine meester’, hij was niet gebrand op maatschappelijk succes. ‘Ik schilder wat ik voel en geef het dan aan de wind mee. Iedereen mag er in zien wat hij of zij wil...’