​​Frank van Hemert, Zeven, 1991, olieverf op doek

Weblog

Hij heeft het proces tegen verffabrikant Schmincke gewonnen. Blij en opgelucht vertelt hij in ‘De Telegraaf’ van 14 februari 2015 over de uitspraak van de rechter over zijn ‘huilende schilderijen’. Zelfs Radio 4 besteedt er die dag aandacht aan. Veertien jaar lang procedeerde Frank van Hemert omdat de verf die hij kocht bij de Duitse fabrikant van hoogwaardige kunstenaarsmaterialen na jaren weer vloeibaar werd en van het schilderdoek afdroop. Tot ongeloof van restauratoren, tot verdriet van eigenaren (onder wie diverse musea) en tot woede van de kunstenaar.

Schilderij met donkerrode lijnen en vormen op wit-grijs vlak, met de cijfers 1.2.3.4.5.6 geschreven.
Frank van Hemert, Zeven, 1991, olieverf op doek, inv. nr. k92021_0

Fleischfarbe

Frank van Hemert kreeg zijn opleiding aan de Tehatex in Tilburg en daarna bij Ateliers ’63 in Haarlem. Direct na zijn afstuderen in 1982 toonde hij op de ‘documenta’, de baanbrekende vijfjaarlijkse tentoonstelling in Kassel, vellen papier van 2,5 x 4 meter met abstract werk. Daarna bleef hij grote doeken maken, ruw beplakt met jute en ingestreken met verschillende verflagen, sommige in groene en blauwe tinten, andere in een vleeskleurig rozerood. Deze ‘Fleischfarbe’ is zijn lievelingskleur omdat het zich ‘met niets laat vermengen op het doek’ aldus Van Hemert. ‘Het gaat geen gesprek aan met de omgeving zoals rood en oranje wel doen.’ Hij bestelde honderden tubes rozerode verf die hij het liefst meteen op het doek smeerde en daarna met kwast of paletmes verder bewerkte. En juist met die verf ging het mis.

Reputatieschade

Het Stedelijk Museum Amsterdam, het Gemeentemuseum Den Haag en het Frans Halsmuseum in Haarlem moeten zijn rozerode werken inmiddels liggend bewaren en kunnen het niet tonen. ‘Een enorme reputatieschade’, zegt de kunstenaar. De Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft meer geluk gehad. De Rijksdienst bezit vijf schilderijen, zeven tekeningen en twee collages van Van Hemert; sommige zijn direct bij hem gekocht, andere werden geschonken door het echtpaar Piet Sanders en Marieke ten Holte. Een van die schilderijen is het rozerode ‘Zeven’, een werk uit een serie van zeven, verwijzend naar de scheppingsdagen. ‘Zeven’ lekt en druipt niet. Musea, grijpt uw kans: vraag het te leen!