Diana Blok, Portraits in the clouds, 1992

Weblog

In de vergaderzaal van de vestiging van de Rijksdienst in Rijswijk hangen al jaar en dag drie immense foto's van een vrouw met een kat op haar schouder die je goedgehumeurd aankijkt, een Noord-Afrikaanse man met ontbloot bovenlijf die tegen de wieken van een speelgoedmolentje dat hij in zijn hand heeft blaast, en een stel, zij gezeten op een stoel in een kanten jurk, hij op zijn knieën achter haar op het moment dat hij een hap van zijn maatjesharing neemt. Er zit een ophaal van haar jurk op haar panty.

Zwart-wit foto van staande man in pak die een vis in de mond laat glijden en vóór hem, zittende, een vrouw in jurk.
D.E. (Diana) Blok, Portraits in the clouds, 1992, foto/papier, 163 x 124 cm, inv.nr. R14129

Portraits in the clouds

De foto's zijn van Diana Blok (Uruguay, Montevideo 1952). Ze horen tot een serie levensgrote foto's die Blok in 1992 in opdracht van de Stichting Holland-Sevilla voor de wereldexpositie in Sevilla maakte. Men had haar gevraagd om 'the Dutch' te portretteren. Daarvoor ging ze haar studio in en maakte veertien portretten in zwart-wit met als vast element een achtergrond van wolken. 'Portraits in the clouds', noemde ze ze. Lucht, wolken en water, schrijft ze op haar website, vond ze de meeste karakteristieke elementen van Nederland. Deze keuze zag ze bevestigd in het fraai vormgegeven glazen Nederlandse paviljoen van Zwarts en Jansma Architecten die lucht en water ook als leidraad hadden genomen.

Columbus

De wereldtentoonstelling van 1992 stond in het teken van de ontdekking van Amerika door Columbus in 1492, vijfhonderd jaar eerder. Een van de voorgangers van de huidige Rijksdienst, de Rijksdienst Beeldende Kunst, had toen samen met het Mauritshuis een prachtige tentoonstelling gemaakt van 17de-eeuwse schilderijen.

Gestrande toeristen

Vergun me een uitstapje: de restaurator die het transport begeleidde heeft vreselijke ruzie gehad met de KLM die een tussenstop in Barcelona maakte om een stel gestrande toeristen op te pikken en naar Sevilla te vliegen. Omdat het vliegtuig te zwaar zou worden, werden de kisten met schilderijen toen uitgeladen. Toen hij de kisten uit zijn raampje weer onder het vliegtuig zag staan, kon hij - volgens eigen zeggen - nog net de trap van het vliegtuig afrennen en is bij de kisten op de landingsbaan gaan staan. "Deze erin, en zij (de toeristen) eruit." De KLM is gezwicht.

Fotoserie

Blok kwam in 1974 naar Amsterdam, waar ze haar studie sociologie inruilde voor fotografie. Ze werkte in de jaren tachtig samen met kunstenares Marlo Broekmans (1953), deed aan performances en balanceert tegenwoordig op de scheidslijn tussen fotografie, literatuur en theater. In 2001 breidde ze op verzoek van Museum Volkenkunde in Leiden de fotoserie uit 1992 uit met nog tien portretten die buiten bij het museum werden tentoongesteld. Bijna alle foto’s zijn nog op de oorspronkelijke bevestigingsborden in het depot in Rijswijk aanwezig. De Rijksdienst bezit acht foto's van haar (gekocht in 1984. Vier zijn uitgeleend aan Museum Gouda, en vier aan het Stedelijk Museum Amsterdam. Sommige zijn als prentbriefkaart uitgegeven door Art Unlimited.

Wat denkt de vrouw?