Het Archeologische Informatiesysteem (Archis) is het verwijzende systeem voor het registreren en raadplegen van gegevens over archeologische onderzoeken, vondsten, sporen structuren complexen en archeologische rijksmonumenten vanaf de prehistorie tot en met de nieuwste tijd in Nederland.

Introductie vernieuwde Archis. Algemene video over het vernieuwde Archis.
[Logo Rijksoverheid. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Introductie Archis Algemeen.]
♪ RUSTIGE BEAT ♪
VO: Het Archeologisch Informatiesysteem is het verwijzende systeem voor het registreren en raadplegen van gegevens over archeologische onderzoeken, vondsten, sporen, structuren, complexen en archeologische rijksmonumenten vanaf de prehistorie tot en met de nieuwste tijd in Nederland. Voor toegang tot Archis of Zoeken & Vinden gaat u naar archis.cultureelerfgoed.nl. Heeft u al toegang tot een of beide applicaties? Dan kunt u inloggen via eHerkenning, een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord, of uw RCE-account. Kies een van deze drie opties. Nog geen toegang tot Archis of Zoeken & Vinden? Via de knop 'Toegang aanvragen' en het aanvraagformulier Archis en/of Zoeken & Vinden vraagt u eenvoudig toegang aan voor een of beide applicaties.
In de navigatiebalk bovenaan de pagina en op de hoofdpagina vindt u diverse menu-opties voor de functionaliteiten binnen Archis. De zichtbaarheid en beschikbaarheid van deze opties hangen af van uw toegangsrechten. Vanuit Archis kunt u via de optie 'Zoeken & Vinden' deze applicatie opstarten. Wilt u uitloggen? Gebruik dan de knop 'Uitloggen' in de navigatiebalk. U wordt dan automatisch ook uitgelogd uit Zoeken & Vinden.
In Archis vindt u een overzicht van de geregistreerde meldingen van uzelf en de organisatie waarvoor u werkzaam bent. Om een overzicht van uw onderzoeksmeldingen te zien, gaat u in de navigatiebalk bovenaan de pagina naar 'Onderzoeksmeldingen' en 'Overzicht onderzoeksmeldingen'. U kunt de pagina ook bereiken via de hoofdpagina: 'Overzicht onderzoeksmeldingen'. Voor een overzicht van uw vondstmeldingen gaat u in de navigatiebalk bovenaan de pagina naar 'Vondstmeldingen' en 'Overzicht vondstmeldingen'. U kunt de pagina ook bereiken via de hoofdpagina: 'Overzicht vondstmeldingen'. In de overzichtspagina van uw onderzoeksmeldingen kunt u onderzoeksmeldingen per type bekijken, specifieke meldingen zoeken, de resultaten sorteren en filteren, uitstelverzoeken voor uw rapportplichtige onderzoeken indienen en volgen.
[Bekijk ook de video over uitstelverzoeken op de website.]
Om een specifieke onderzoeksmelding te openen, klikt u op het gewenste onderzoek. In de overzichtspagina van uw vondstmeldingen kunt u onderzoeksmeldingen per status bekijken, specifieke meldingen zoeken, de resultaten sorteren en filteren. Om een specifieke vondstmelding te openen, klikt u op de gewenste melding. Om een nieuw onderzoek of vondst te registreren, gaat u in de navigatiebalk bovenaan de pagina naar 'Onderzoeksmeldingen' of 'Vondstmeldingen' en 'Melden nieuw onderzoek' of 'Nieuwe Vondstmelding'.
Doorloop de verschillende stappen om de vereiste en gewenste gegevens in te voeren. Met de knop 'Terug naar overzicht' keert u terug naar de overzichtspagina van uw meldingen. Om verder te gaan met een eerder geregistreerd onderzoek of vondstmelding gaat u in de navigatiebalk bovenaan de pagina naar de overzichtspagina van het onderzoekstype van uw melding. Met de zoekbalk kunt u eenvoudig zoeken naar de specifieke melding. U kunt de filters en sortering gebruiken als u de exacte details van uw melding niet weet. Heeft u vragen over Archis of Zoeken & Vinden? Op de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed vindt u meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen. U kunt uw vragen of opmerkingen ook sturen naar archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl.
[Logo Rijksoverheid. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Heeft u vragen of opmerkingen? Archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl. Kijk op: cultureelerfgoed.nl.

Uitleg registreren van onderzoek- en vondstmeldingen. Uitgebreide toelichting hoe onderzoek- en vondstmeldingen kunnen worden geregistreerd in het vernieuwde Archis.
♪ RUSTIGE BEAT ♪
[Logo Rijksoverheid. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Registreren van een melding in Archis.]
VO: Voor het registeren van een onderzoek logt u in in Archis. Op de hoofdpagina kiest u voor 'Melden nieuw onderzoek'. U begint de registratie van uw onderzoek met het registreren van uw onderzoeksgebied. In stap 1 selecteert u het type bodem waarin uw onderzoek plaatsvindt en u geeft aan of het een nationaal of internationaal onderzoek betreft. Afhankelijk van de gekozen bodem en de regio selecteert u het coördinatenstelsel waarin u uw onderzoeksgebied wilt registreren. Om het onderzoeksgebied te definiëren, kunt u het gebied tekenen of een GML-bestand uploaden. Als u uw onderzoeksgebied wilt tekenen, opent u de tekentool. Er verschijnt een scherm waarin u verschillende kaartlagen kunt selecteren die het tekenen van uw onderzoeksgebied ondersteunen. De beschikbare kaart en kaartlagen zijn afhankelijk van de gekozen regio. Om uw gebied te tekenen, opent u de tekenlaag in de navigatiebalk bovenaan de pagina. Kies de optie 'Teken een nieuw vlak' en teken op de kaart het gewenste onderzoeksgebied. U heeft de mogelijkheid om meerdere onderzoeksgebieden tegelijk te tekenen. Wanneer u klaar bent met tekenen, slaat u de onderzoeksgebieden op door te klikken op 'Opslaan en afsluiten'. Op de overzichtspagina ziet u een samenvatting van uw getekende onderzoeksgebied. Kies 'Volgende' als de weergave correct is om door te gaan met het registratieproces. Wilt u het gebied aanpassen? Kies dan voor 'Verwijder locatie' en begin opnieuw.
U kunt uw onderzoeksgebied ook inladen door gebruik te maken van een GML-bestand. Selecteer hiervoor 'Onderzoeksgebied uploaden' en selecteer het bestand op uw computer. Archis zal uw bestand uitlezen en automatisch de locatiegegevens
voor u verwerken. Op de overzichtspagina ziet u een samenvatting van uw getekende onderzoeksgebied. Kies 'Volgende' als de weergave correct is om door te gaan met het registratieproces. Wilt u het gebied aanpassen? Kies dan voor 'Verwijder locatie' en begin opnieuw. Op de volgende pagina kunt u verschillende gegevens over uw onderzoek registreren.
Het onderzoekstype stelt u in aan de hand van de meest recente versie van het Archeologisch Basisregister. De plaatsnaam van uw onderzoeksgebied wordt automatisch ingevuld op basis van uw tekening of het GML-bestand. U kunt de plaatsnaam wijzigen zonder dat dit het getekende of ingeladen gebied beïnvloedt. U kunt de naam van uw onderzoek registreren en eventueel een eigen kenmerk of projectcode toevoegen. Als uw onderzoek gerelateerd is aan bestaande onderzoeken of vondsten, kunt u deze koppelen door de meldingsnummers in te vullen en op het kruisje te klikken.
[Voor en uitgebreide toelichting over het koppelen van uw onderzoek aan andere onderzoeken of vondstmeldingen kunt u de video 'Uitleg gerelateerde meldingen' bekijken.]
Bij 'Startdatum Onderzoek' geeft u aan wanneer het onderzoek begint en u vermeldt vervolgens de einddatum waarop u verwacht dat het veldwerk is afgerond. Bij het bevoegd gezag geeft u aan onder welke overheidsinstantie uw onderzoek wordt uitgevoerd. Is dit niet van toepassing, dan selecteert u 'Geen'. Om deze stap af te sluiten, kunt u bij het Programma van Eisen uw bestanden als het Programma van Eisen en eventuele aanvullende bestanden uploaden. Na het invoeren van alle gegevens klikt u op 'Opslaan'. Als alle gegevens correct zijn, kiest u voor 'Onderzoek melden'. Wilt u uw gegevens wijzigen, kies dan voor 'Annuleren'. U keert terug naar de overzichtpagina van uw onderzoek.
Om uw eerste bevindingen te registreren, gaat u vanuit de overzichtpagina van uw onderzoek naar het onderdeel 'Eerste bevindingen'. Klik vervolgens op 'Eerste bevindingen toevoegen'. In het veld 'Datum einde veldwerk' wordt de datum weergegeven die u in een eerdere stap heeft geregistreerd. U geeft in het veld 'Uiterste afmelddatum' de einddatum van het gehele onderzoek aan. Deze datum kan maximaal twee jaar na de eerder ingestelde startdatum van uw onderzoek liggen. Als er in deze fase van uw onderzoek een complex bekend is, geeft u dat aan. Is er geen complex bekend, dan moet u een toelichting geven. Als er complexen bekend zijn, vult u de volgende gegevens in. Voer het complextype in op basis van het Archeologisch Basisregister. Voer een begin- en einddatering voor het complex in en voeg eventuele relevante bestanden toe. Als de datering onbekend is, kunt u de optie 'Onbekend' kiezen. Sla de gegevens over het complex op door te klikken op 'Complex opslaan'. Het complex wordt toegevoegd aan het overzicht met complexobjecten. U kunt hierna een nieuw complex registreren of deze stap afronden door op 'Opslaan' te klikken.
Na het opslaan van de complexen keert u terug naar de overzichtpagina van uw onderzoek. Wanneer u alle gegevens over uw eerste bevindingen heeft ingevoerd, kunt u deze indienen door in het onderdeel 'Eerste bevindingen' op de knop 'Indienen' en opslaan te klikken. Om de vindplaatsen binnen uw onderzoeksgebied te registreren, gaat u in het overzicht van uw onderzoek naar het onderdeel 'Vindplaatsen'. Klik op 'Toevoegen'. In het registratiescherm voor de vindplaatsen kunt u de nauwkeurigheid, de R95-indicatie, invoeren van uw vindplaats. Klikt u op 'Locatie selecteren', dan opent u de tekentool. U kunt verschillende kaartlagen selecteren die het intekenen van uw vindplaatsen ondersteunen. Om een vindplaats in te tekenen, kiest u de tekenlaag en vervolgens het stip-instrument. Klik binnen uw eerder geselecteerde onderzoeksgebieden op de locatie van uw vindplaats. U kunt de plaatsnaam van uw vindplaats aanpassen als deze afwijkt van de op uw locatie gebaseerde plaatsnaam. U kunt het toponiem van uw vindplaats invoeren. Als u een eigen kenmerk wilt toevoegen aan uw vindplaats, dan kunt u deze invoeren. U kunt een beschrijving geven van uw vindplaats. Als er aanvullende onderzoeken zijn verricht voor uw vindplaats, dan kunt u deze registreren. U kunt relevante bestanden toevoegen die de gegevens van de vindplaats ondersteunen. U voert uw vindplaatsen één voor één in. Als u meerdere vindplaatsen wilt registreren, herhaalt u deze stappen per vindplaats.
In de volgende stap van de registratie legt u details vast over de vondsten, sporen, structuren en complexen die u in uw vindplaats heeft aangetroffen. Via de tabbladen navigeert u tussen de verschillende objecttypen. Per object voert u
de gevraagde gegevens in en voegt u relevante bestanden toe ter ondersteuning van de registratie van uw onderzoek. Na het invoeren van een optie klikt u op 'Opslaan' om de registratie vast te leggen. Voor elke vondst, spoor, structuur of complex voert u apart de gegevens in. In het overzicht ziet u al uw opgeslagen objecten. Het object wordt toegevoegd aan het overzicht. Wanneer u alle relevante objecten heeft opgeslagen, klikt u op 'Indienen'. Om het onderzoeksrapport bij uw onderzoek te registreren, gaat u in het overzicht van uw onderzoek naar het onderdeel 'Onderzoeksrapport' en klikt u op 'Toevoegen'. Voer de gegevens in over uw onderzoeksrapport en upload het rapport. Geef aan of uw onderzoeksrapport is goedgekeurd door het eerder opgegeven bevoegd gezag of een senior archeoloog. Is uw rapport niet of nog niet goedgekeurd, geef dan een toelichting. Wanneer uw onderzoeksrapport na afmelding alsnog wordt goedgekeurd, kunt u de goedgekeurde versie samen met de bijgewerkte gegevens toevoegen.
Als afsluiting van de registratie van uw onderzoek geeft u aan of de vondsten en documenten zijn gedeponeerd en of hiervoor een bewijs van deponering is uitgegeven. In uw onderzoek gaat u naar het laatste onderdeel 'Deponering' en klikt u op 'Toevoegen'. U geeft allereerst aan of er een deponering heeft plaatsgevonden. Als er nog geen deponering heeft plaatsgevonden, dan geeft u hiervoor een toelichting. Als er wel een deponering heeft plaatsgevonden, dan geeft u aan
op welke datum dit heeft plaatsgevonden. U geeft aan of er een bewijs van deponering is afgegeven en voegt dit bewijs als bestand toe aan de registratie. Als er geen bewijs van deponering is afgegeven, dan geeft u dit aan en geeft u een toelichting. U sluit de registratie van de deponering af door op 'Opslaan' te klikken. Als u geen bewijs van deponering heeft, dan heeft u de mogelijkheid om dit, als het bewijs wel is afgegeven, later aan te passen. Hiervoor gaat u in het overzicht van uw onderzoek naar de sectie 'Deponering' en kiest u voor 'Wijzigen'.
Als de registratie van uw onderzoek compleet is, kunt u uw onderzoek afmelden. Klik hiervoor in het overzicht van uw onderzoek op 'Afmelden'. U wordt gevraagd om te bevestigen dat de ingevoerde gegevens waarheidsgetrouw zijn. Als u dit heeft geregistreerd, dan kunt u uw onderzoek afmelden.
Registreren van een vondst. Voor het registreren van een vondst logt u in in Archis. Op de hoofdpagina kiest u voor 'Nieuwe vondstmelding'. U begint de registratie van uw onderzoek met het registreren van uw onderzoeksgebied. U selecteert het type bodem waarin u de vondst heeft gedaan. U selecteert de regio en het coördinatenstelsel waarmee u de vindplaats wilt registreren.
[U kunt onderzoeken op landbodem alleen Nationaal registreren met het RD-coördinatenstelsel.]
Om de locatie van uw vondst te tekenen, opent u de tekentool. Er verschijnt een scherm waarin u verschillende kaartlagen kunt selecteren die het tekenen ondersteunen. De beschikbare kaart en kaartlagen zijn afhankelijk van het door u gekozen coördinatenstelsel. Om een vindplaats in te tekenen, kiest u de tekenlaag en vervolgens het stip-instrument. Klik binnen uw eerder geselecteerde onderzoeksgebieden op de locatie van uw vindplaats. Op de overzichtspagina ziet u een samenvatting van uw locatie. Kies 'Volgende' als de weergave correct is om door te gaan met het registratieproces. Wilt u het gebied aanpassen? Kies dan voor 'Verwijder locatie' en begin opnieuw.
Op de volgende pagina registreert u de gegevens over uw vondst. U geeft aan wanneer u de vondst heeft gedaan en vult de datum in. De plaatsnaam wordt automatisch ingevuld op basis van uw tekening. U kunt deze wijzigen zonder dat dit de getekende locatie beïnvloedt. U voert een toponiem in voor de locatie van uw vondst. U geeft aan of uw vondst openbaar is. De locatie en vondst kunnen door archeologische professionals worden ingezien in Zoeken & Vinden. Kiest u voor 'LocatieVertrouwelijk', dan is alleen de vondst door archeologische professionals in te zien via Zoeken & Vinden. Vertrouwelijk is: zowel de locatie als de vondst zijn niet zichtbaar voor archeologische professionals. U beschrijft hoe u de vondst heeft gedaan. U geeft een beschrijving van uw vondst. En u kunt relevante bestanden toevoegen ter ondersteuning van uw melding.
Als u alle benodigde gegevens heeft ingevuld, klikt u op 'Volgende' om verder te gaan. In deze stap registreert u details over de vondsten, sporen, structuren en complexen die u heeft aangetroffen. Via de tabbladen navigeert u tussen de verschillende objecttypen. Per object voert u de gevraagde gegevens in en voegt u relevante bestanden toe. Na het invoeren klikt u op 'Opslaan' om de registratie vast te leggen. Voor elke vondst, spoor, structuur of complex voert u apart de gegevens in. In het overzicht ziet u al uw opgeslagen objecten. Het object wordt toegevoegd aan het overzicht. Wanneer u alle relevante objecten heeft opgeslagen, klikt u op 'Volgende'. Als u alle gegevens heeft ingevoerd, keert u terug naar de overzichtpagina van uw melding. U controleert of alle gegevens juist zijn en klikt op 'Afmelden'. U wordt gevraagd om te bevestigen dat de ingevoerde gegevens waarheidsgetrouw zijn. Als dit het geval is, kunt u uw vondstmelding afmelden. Heeft u vragen over Archis of Zoeken & Vinden? Op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vindt u meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen. U kunt uw vragen of opmerkingen ook sturen naar archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl.
[Logo Rijksoverheid. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Heeft u vragen of opmerkingen? Archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl. Kijk op cultureelerfgoed.nl.]
Veelgestelde vragen
Ik heb nog geen toegang tot Archis. Hoe kan ik toegang aanvragen?
Om toegang te krijgen tot Archis moet u:
- Werkzaam zijn bij een gecertificeerd archeologisch onderzoeksbureau.
- Beschikken over eHerkenning voor uw organisatie. Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie.
- Wilt u eHerkenning aanvragen voor uzelf of uw organisatie? Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie.
- U kunt toegang tot Archis aanvragen door het aanvraagformulier in te vullen op de hoofdpagina van Archis.
Ik heb nog geen toegang tot Zoeken & Vinden. Hoe kan ik toegang aanvragen?
Als u al toegang heeft tot Archis of dit heeft aangevraagd, krijgt u automatisch ook toegang tot Zoeken & Vinden.
Voldoet u niet aan de eisen voor toegang tot Archis? U kunt dan alleen toegang aanvragen tot Zoeken & Vinden. Hiervoor kunt u het aanvraagformulier invullen op hoofdpagina van Archis. U kunt op verschillende manieren inloggen in Archis en/of Zoeken & Vinden. Hieronder vindt u per mogelijkheid een korte toelichting.
Ik ben archeologisch professional
Als archeologisch professional logt u in via de inlogpagina met eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau EH2. Op de website van eHerkenning vindt u meer informatie over het gebruik. Wilt u eHerkenning aanvragen voor uzelf of uw organisatie? Dan vindt u meer informatie op deze pagina.
Ik ben een medewerker van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed
Als medewerker van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed kunt u toegang tot Archis en/of Zoeken & Vinden aanvragen door een e-mail te sturen naar archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl. Als toegang is verleend, dan logt u in via de inlogpagina met uw Rijksaccount.
Ik ben student, onderzoeker of professional en niet aangesloten bij een gecertificeerd archeologisch onderzoekbureau
Als u beschikking heeft over e-herkenning, dan kunt u gebruikmaken van Archis. Heeft u geen eHerkenning? U kunt dan alleen gebruikmaken van Zoeken & Vinden. Om toegang aan te vragen gebruikt u aanvraagformulier toegang, en vult u alle gegevens in. Hierbij gelden een aantal voorwaarden:
- Uw e-mailadres is verbonden aan een archeologische instelling of instituut (bijvoorbeeld een universiteit of hogeschool). Persoonlijk e-mailadressen (Gmail, Outlook etc.) worden niet geaccepteerd.
- Uw motivatie voor toegang laat duidelijk zien dat toegang nodig is voor activiteiten rondom het professionele werkveld van archeologie (bijvoorbeeld studie of onderzoek). Het is niet mogelijk om vanuit een niet-professionele en/of niet-gerelateerd onderwerp toegang aan te vragen.
Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik voor e-herkenning nodig om in Archis in te loggen?
Op dit moment heeft u voor e-herkenning betrouwbaarheidsniveau EH2 nodig om in te loggen. Het is niet mogelijk om met hogere betrouwbaarheidsniveau’s in te loggen (EH2+ en hoger).
Ik gebruik eHerkenning
- Controleer of er een storing of onderhoud bekend is bij uw eHerkenning provider. Op de webpagina onderhoud en storingen van eHerkenning vindt u meer informatie. De RCE hebben geen invloed op de werking van eHerkenning bij storingen of onderhoud bij providers.
- Als er geen storing of onderhoud bekend is, kunt u contact opnemen met het Archis Meldpunt via archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl. Vermeld in uw e-mail duidelijk voor welke organisatie u werkzaam bent.
Ik gebruik een Rijksaccount
Neem contact op met de interne ICT-helpdesk van uw rijksonderdeel.
Ik gebruik een Zoeken & Vinden account
U kunt contact opnemen met het Archis Meldpunt via archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl. Vermeld in uw e-mail duidelijk uw naam en het e-mailadres waarmee u inlogt.
Mijn toegangscode werkt niet
Vanuit veiligheidsoverwegingen is besloten dat alle toegangscodes van Zoeken & Vinden in het vernieuwde Zoeken & Vinden komen te vervallen. Wilt u gebruik blijven maken van Zoeken & Vinden? U kunt met het aanvraagformulier op de hoofdpagina van het vernieuwde Archis een nieuw toegangsaccount aanvragen.
Ik download regelmatig de volledige database van Archis. Is dit mogelijk in het vernieuwde Archis?
In het vernieuwde Archis blijft de mogelijkheid bestaan om alle beschikbare gegevens van Archis te downloaden. Deze functionaliteit is verplaatst naar Zoeken & Vinden.
Verder moet u voor het gebruik van deze functionaliteit een aanvraag doen. U kunt hiervoor een e-mail sturen naar archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl. Motiveer in uw e-mail waarom u gebruikmaakt van deze grote datasets.
Ik zie dat ik in het vernieuwde Archis geen MapInfo en ShapeFile bestandsformaat meer kan downloaden. Waarom is dit niet mogelijk?
Bij het ontwerp van het vernieuwde Archis is gekeken naar standaardisering en de frequentie van bestandsformaten die er gebruikt worden. Er is besloten dat MapInfo en ShapeFiles onvoldoende standaard en frequent werden gebruikt om dit in het vernieuwde Archis te blijven aanbieden.
In Zoeken & Vinden heeft u de mogelijkheid om gegevens te downloaden in verschillende bestandsformaten: PDF, CSV, JSON, XML en GeoJSON.
De velden die in de vernieuwde databestanden zijn opgenomen komen niet overeen met de velden uit Archis3. Hoe kan dit?
Het vernieuwde Archis maakt gebruik van een nieuw datamodel, waarin bestaande velden in sommige gevallen hernoemend zijn en nieuwe velden zijn geïntroduceerd. U dient zelf uw eigen systemen aan te passen aan deze nieuwe structuur. Heeft u vragen over de databestanden? U kunt hiervoor een e-mail sturen naar het Archis Meldpunt via archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl.
Ik kan in Archis bestanden uploaden tot maximaal 100MB. Ik heb een bestand dat groter is dan 100MB. Wat moet ik doen?
Probeer het bestand te verkleinen met een comprimeer-tool. Verschillende varianten van dergelijks tools zijn op internet te vinden. Blijft uw bestand te groot? Neem dan contact met ons op via het Archis Meldpunt archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl.
Ik heb geen direct toegang meer tot de bestanden en documenten in de downloadbestanden. Klopt dat?
Dat klopt. In het vernieuwde Archis heeft u geen direct toegang meer tot de bestanden bij een melding. Wilt u bijvoorbeeld een onderzoeksrapport downloaden? U kunt dit alleen direct in de applicatie doen (handmatig) door naar de melding te gaan, en via het tabblad bestanden de bestanden te downloaden.
Ik moet voor een audit een administratie bijhouden van mijn meldingen. Is het mogelijk om een export te maken van mijn melding in Archis?
U kunt vanaf het aanmaken van een (nieuwe) melding bovenaan de pagina (sectie Onderzoeksdetails) kiezen voor download PDF. Afhankelijk van de voortgang van uw registratie zal de PDF worden aangevuld met de gegevens die u heeft ingevoerd.
Hoe kan ik data downloaden uit het vernieuwde Archis?
U kunt Archis data downloaden in het vernieuwde Zoeken & Vinden. In dit document Zoeken en Vinden - specificatie downloaden en datagebruik vindt u instructies over hoe u de interface kunt gebruiken om selecties te maken, en het beleid en voorwaarden waaronder deze downloads plaats mogen vinden.
Is er een functionaliteit beschikbaar om mijn pakbon te uploaden en uit te lezen?
Het is bij de RCE bekend dat het integreren van de pakbon in Archis een gekoesterde wens is vanuit het werkveld. Samen met het ontwikkelteam van Archis is onderzocht in hoeverre deze integratie mogelijk zou zijn. Hieruit is gebleken dat het op dit moment onmogelijk is om de verschillende varianten pakbonnen die in het land gebruikt worden te combineren met de eenduidigheid, kwaliteit en standaardisatie die Archis nodig heeft voor de verwerking. Daarnaast vraagt Archis bij invoer van vondst/vindplaatsgegevens in zekere zin om geïntegreerde data en niet alleen om lijsten met vondsten. De huidige ‘pakbonnen’ voorzien niet in gewenste kwaliteit die Archis aan data vraagt.
Ik mis een functionaliteit of heb behoefte aan een functionaliteit of verandering in Archis.
Wij waarderen het dat u wilt meedenken over de verdere verbetering van Archis. U kunt uw idee of verzoek sturen naar het Archis Meldpunt via archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl.
Ik ervaar technische problemen binnen Archis
Neem contact op met het Archis Meldpunt via archismeldpunt@cultureelerfgoed.nl Omschrijf in uw e-mail duidelijk het technische probleem, bij voorkeur met schermafbeeldingen en/of schermvideo’s.
Vondstmeldingskaart met tekening op de achterkant. Het gaat om een klein stuk aardewerk afkomstig van een urnenveld in Blitterswijck-Ooijen
Een geschiedenis van Archis
De afgelopen acht jaar is een reeks aan initiatieven rondom Archis uitgevoerd, waarbij allerlei vernieuwingen, aanpassingen en aanvullingen zijn gerealiseerd. Vanuit de gedachte ‘Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt’, is deze geschiedenis beschreven en vastgelegd in RAM 291: Een geschiedenis van Archis.