De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) is op 4 september 2025 gestart met het aanwijzingsprogramma van nieuwe, jonge rijksmonumenten uit de Post 65-periode. Vijftien locaties zijn daarbij voorgedragen als nieuwe rijksmonumenten. Van een hight-tech station tot een drempelloze evenementenhal, van Terneuzen in het zuidwesten tot aan de Eemsmond in het noordoosten. Ze komen allen uit de jaren 1965 tot 1990. Deze periode noemen we Post 65. Met deze jongste rijksmonumenten van Nederland
is een begin gemaakt met de aanwijzing van een geheel nieuwe generatie rijksmonumenten.
De samenleving verandert continu
De maatschappelijke verhalen van Nederland in de post 65 periode (1965 - 1990) vormen de basis voor een longlist van meer dan vijftienhonderd gebouwde en aangelegde objecten. De lijst is participatief samengesteld met erfgoedverenigingen, gemeenten, burgers en specialisten van de RCE. De samenleving verandert continu, het erfgoed dat daar bij hoort verandert mee. Toch zullen sommigen zich afvragen of gebouwen uit de Post 65-periode al monumentwaardig zijn. Dat komt wellicht doordat deze gebouwen nog zo dichtbij ons staan; het zijn de scholen die we bezochten, de huizen waarin we wonen en de kantoren waarin we werken. Het kost soms tijd om de betekenis - en wellicht de schoonheid - ervan in te zien. Bredere waardering komt vaak pas later, nu beschermen is echter noodzakelijk.
Bredere waardering komt vaak pas later, nu beschermen is echter noodzakelijk
De jongste rijksmonumenten van Nederland
- 1965 Ecokathedraal, Mildam
- 1966 Rodahal, Kerkrade
- 1970 Watertoren, Eindhoven
- 1971 Broken Circle / Spiral Hill, Emmen
- 1972 Gebouw voor Elektrotechniek, Delft
- 1972 Hoofdkantoor Centraal Beheer, Apeldoorn
- 1972 Stadhuis van Terneuzen
- 1973 De Kasbah, Hengelo
- 1973 Eemsmondgebouw, Delfzijl
- 1974 Yunus Emre Moskee, Almelo
- 1977 Blauwe Golven, Arnhem
- 1977 Emmauskerk, Nieuwegein
- 1981 Hubertushuis, Amsterdam
- 1984 De Musketon, Utrecht
- 1988 Station Lelystad Centrum, Lelystad
Hieronder staan de jongste rijksmonumenten van Nederland kort beschreven. De titels verwijzen door naar uitgebreide beschrijvingen.
Beeld: © Peter Wouda
Ecokathedraal in Mildam
In Friesland is een stuk weiland langzaam getransformeerd tot een mysterieus bos met fantasierijke stapelwerken. Kunstenaar Louis G. Le Roy zag problemen op ons afkomen door het op grote schaal gebruiken van water, fossiele brandstoffen en gifstoffen. Hij kocht het weiland aan en liet vrachtwagens met bouwpuin komen, en legde daar muurtjes, toren- en poortachtige bouwwerken, plateaus en kronkelende paden mee aan. De huidige bouwsels mogen de fundamenten worden voor volgende bouwsels, mits er met de hand gestapeld wordt, zonder cement en zonder haast, maar met creativiteit en zelfexpressie.
Beeld: © RCE / Sergé Technau
Rodahal in Kerkrade
De oorsprong van de Rodahal lag in de wens om voor het vierjaarlijkse Wereld Muziek Concours een permanent onderdak te creëren. Architect Laurens Bisscheroux ontwierp een groot gemeenschapsgebouw zonder drempelvrees. Het silhouet werd bepaald door de wens om voor de hal een overspanning van ruim zestig meter te creëren. De zijgevel lijkt op een vlinderdas, dus de bijnaam werd ut Sjtriksje
.
Beeld: © Collectie RHCE / Jos Lammers
Watertoren 'De Waterbollen', Eindhoven
De watertoren van Eindhoven is niet alleen de grootse watertoren in Nederland, maar ook de laatste watertoren die gebouwd is. De toren heeft zijn roem echter niet vergaard omdat het de laatste en de grootste is maar vooral door zijn bijzondere futuristische vorm ontworpen door Wim Quist.
Beeld: © RCE / Mark Rammers
Broken Circle/Spiral Hill, Emmen
Geïnspireerd door beelden van de watersnoodramp van 1953 creëerde de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson in en langs een zandafgraving in Emmen het landschapskunstwerk Broken Circle / Spiral Hill. Het is een schiereiland van geel zand in de vorm van een halve cirkel met in het midden een zwerfkei en op de aangrenzende kust een kegelvormige heuvel met een spiraalvormig pad van wit zand.
Gebouw Elektrotechniek (EWI) van de TU Delft
Mede als gevolg van de naoorlogse geboortegolf en de economische groei namen in de jaren vijftig en zestig de leerlingaantallen van het voortgezet en hoger onderwijs snel toe. De Technische Hogeschool Delft (nu Technische Universiteit) had in deze ontwikkeling een pioniersrol. Door zijn hoogte en opvallende kleurstelling vormt het EWI gebouw een belangrijk herkenningspunt voor de TU-campus. De toren is vanuit de wijde omgeving goed zichtbaar en de klok in de zijgevel is zelfs vanuit het centrum van Delft afleesbaar.
Beeld: © RCE / Ronald Tilleman
Voormalig hoofdkantoor van Centraal Beheer in Apeldoorn
Het hoofdkantoor van Centraal Beheer in Apeldoorn moest een bijzondere en aantrekkelijke werkplaats voor duizend mensen worden. Architect Herman Hertzberger ontwierp een gebouw dat al snel gold als een van de iconen van het structuralisme in de Nederlandse architectuur: een gebouw als een bergdorp.
Beeld: © RCE / Guido Bogers
Stadhuis van Terneuzen
Langs de Westerschelde staat sinds 1972 het imposante stadhuis van Terneuzen, een stuk plezier in beton, staal, glas en hout
. Het stadhuis wordt door zijn béton brut ook wel gezien als een van de hoogtepunten van het brutalisme in Nederland.
Beeld: © RCE / Wouter van der Sar
Woonwijk De Kasbah in Hengelo
Het was een van de meest grensverleggende projecten die binnen het programma Experimentele Woningbouw werden uitgevoerd: De Kasbah in Hengelo. Architect Piet Bloms ideaal was kleinschalige en humane architectuur te ontwerpen, die zou leiden tot een klasseloze maatschappij.
Beeld: © RCE / Wouter van der Sar
Eemsmondgebouw in Delfzijl
Het Eemsmondgebouw werd gerealiseerd voor de huisvesting van een aantal rijksdiensten die hun werkterrein op en rond het water hebben. De kopgevels zijn voorzien van beeldbepalende reliëfs. Het was hiermee het eerste overheidsgebouw waar beeldende kunst en architectuur werden geïntegreerd.
Beeld: © Grootste Museum van Nederland / Femke Lockefeer
Yunus Emre Moskee in Almelo
Dit gebedshuis werd ontworpen door fabrieksarchitect Gerrit Pelgrum. Hij nam als basis een bestaande dorpsmoskee in Turkije maar plaatste een minaret als een stevige fabriekspijp. De Yunus Emre Moskee in Almelo was de eerste Nederlandse moskee met minaret en koepel.
Beeld: © RCE / Wouter van der Sar
Blauwe golven in Arnhem
Een golvend klinkertapijt met diagonale blauwe en witte banen. Dit tot dan toe grootste kunstwerk in de openbare ruimte in Nederland herinnerde met zijn golven aan de oude haven. Op dit ritmische golvenpatroon mocht vrij worden geparkeerd.
Beeld: © RCE / Chris Booms
Emmauskerk in Nieuwegein
Democratisering, ontzuiling, vrouwenemancipatie en toenemende welvaart en mobiliteit zorgden ervoor dat de kerk haar centrale rol in de samenleving verloor. Post 65 kerkgebouwen waren aan de buitenzijde dan ook minder herkenbaar en waren toegankelijk en verwelkomend.
Beeld: © Wikimedia Commons / Ceescamel, CC BY-SA 4.0
Het Hubertushuis, Amsterdam
Aan het begin van de tweede feministische golf en de opkomst van de vrouwenhulpverlening, ontwierp architect Aldo van Eyck in opdracht van de Sint Hubertus Vereniging het Moederhuis aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam. Dit bood vanaf 1981 onderdak aan in nood verkerende ongehuwde moeders en hun kinderen.
Beeld: © RCE / Wouter van der Sar
Sociaal cultureel centrum De Musketon in Utrecht
De Musketon is een kind van zijn tijd: ontstaan in de hoogtijdagen van het welzijnswerk, tegemoetkomend aan de behoefte aan sociaal-culturele voorzieningen en vrijetijdsbesteding en – ook tekenend voor die tijd – resultaat van een intensief inspraakproces. De Musketon heeft nog steeds een belangrijke functie in de buurt met veel betrokken vrijwilligers.
Beeld: © RCE / Jarno Pors
Station Lelystad Centraal
Lelystad is in zijn geheel Post 65. In 1988 opende de Flevolijn tussen Weesp en Lelystad, met een hightech eindstation in Lelystad. Overvloedig daglicht, grote vides tussen hal en perrons, geheel glazen abri's en primaire kleuren moesten de reiziger een aangenaam gevoel geven.
