Herfst in Ravensbos

Weblog

De witte streep aan de rechterkant van het schilderij is een van de raamposten van het huis van het kunstenaarsechtpaar Karin Meyer en Charles Eyck. Meyer schilderde het uitzicht op de tuin, met hun hond op het terras.

Uitzicht op een herfstachtige tuin met hond op terras, en uitzicht op boom met de goudgele appela en het heuvelachtige landschap.
Karin (A.T.K.) Meyer (1901-1996), Herfst (1943), olieverf op doek, 69 x 78,5 cm, inv.nr. K59125

De van origine Zweedse kunstenares kreeg haar opleiding aan de Koninklijke Academie van Stockholm. Op een studiereis ontmoette ze Eyck in de kunstenaarskolonie Anticoli in Italië en trouwde in 1924 met hem in haar vaderland. Daarna woonden ze op diverse plekken in Europa, totdat ze in 1938 definitief neerstreken in huis Ravensbos in Schimmert, juist ten noorden van Valkenburg aan de Geul.

Meyer kon er vanwege de zorg voor haar twee kinderen, van wie een zwaar gehandicapt was, niet vaak opuit trekken om te schilderen. Ze gebruikte huis en haard als inspiratiebron voor haar schilderijen, etsen en tekeningen: portretten, (bloem)stillevens en landschappen. Meyer was niet snel tevreden, ze werkte lang aan haar doeken, haalde vaak de lagen verf ervan af om dan weer opnieuw te beginnen.

Haar hele leven stond ze bewust in de schaduw van haar zoveel bekendere echtgenoot. Af en toe exposeerde ze, en tweemaal verkocht ze een schilderij aan het ministerie: een portret en dit schilderij. Het uitzicht op de boom met de goudgele appeltjes en het heuvelachtige Limburgse landschap noemde de rijkscommissie ‘Herfstlandschap’, wat later ‘Herfst’ werd, maar zelf had Meyer achter op het doek ‘Ravenbos [sic] Schimmert’ geschreven. Wat ze er schilderde was minder belangrijk, het witte landhuis dat Eyck voor hen beiden had ontworpen en laten bouwen was de kern van waaruit ze haar kunstenaarsbestaan inhoud gaf.