Weblog

Levensbelang

Kees Franse is vooral bekend om zijn kolossale houten appels die op verschillende locaties in Nederland staan, onder andere op Schiphol waar hij als ontmoetingsplaats voor reizigers fungeert. Maar de veelzijdige Rotterdamse schilder, graficus beeldhouwer en monumentaal kunstenaar maakte ook stillevens, figuurstudies en stadsgezichten, zowel in een abstracte als realistische stijl. Tot het midden van de jaren zestig schilderde Franse overwegend stadsgezichten, waaronder dit olieverfschilderij van de vlooienmarkt in Biron – zoals op het hoge gebouw rechts te lezen valt –, diep in de Dordogne. Het is een van de 48 werken van hem in de rijkscollectie.

Beeld van vlooienmarkt, met op de achtergrond gebouwen, de middengrond menselijke figuren en op de voorgrond drie automobielen. Verticaal word de voorstelling bijna in het midden doormidden gedeeld door een lantaarnpaal.
Kees (C.) Franse (1924-1982), Marché aux puces, olieverf op board, 59 x 80 cm, ca. 1957, inv.nr. K57248

Het schilderij deed dit najaar mee aan het project Kunst blijft slapen in Rotterdam. Tweeënhalve maand lang gingen iedere twee weken telkens vijf schilderijen uit de rijkscollectie uit logeren bij gastadressen in de stad, waaronder de Pauluskerk, die ’s avonds en ’s nachts onderdak geeft aan thuislozen. Het werk van Franse werd maar liefst door vier daklozen daar gekozen.

De eerste trotse bewaarder, Anicet uit Congo, viel vooral voor de schots en scheef geparkeerde auto’s. Ze deden hem denken aan zijn jeugd in zijn thuisland. Het gebouw herinnerde hem aan de supermarkt, die te ver weg was om naartoe te lopen. Alleen met de auto kon hij erheen om zo eten en drinken te kopen. Wat Franse als plaats van vrolijke tierlantijnen schilderde, zag Anicet als plek van levensbelang....