Weblog

Rood-wit-blauw

De kunst moet de wijk in! Dat was de lijfspreuk van Hans Abelman toen hij midden jaren zestig van de kunstacademie in Rotterdam kwam. Hij maakte keramiek, grafiek en tekeningen, en schilderde in zijn atelier en buiten op de muren van achterstandswijken. Hij wilde samen met de bewoners hun leefomgeving verbeteren. Dat heeft hij jaren met verve gedaan. Toen hij later plaatsvervangend directeur was van het Centrum Beeldende Kunst zorgde hij in die functie voor spraakmakende beelden in de Rotterdamse binnenstad. 

5 stroken,  vermiljoen rood, wit, kobaltblauw en goud, met elk 8 verschillende portretkoppen in dikke plakkaatverf.
Hans (J.C.J.) Abelman (1940), Zonder titel, 1976, ingekleurde ets, 78,9 x 58,9 cm, inv.nr. BK25859

Abelman graveerde 5 stroken met 8 verschillende portretkoppen en plakte de 4 vellen die dat opleverde op een ondergrond. Daarna verfde hij rondom de koppen dikke plakkaatverf in vermiljoen rood, wit, kobaltblauw en goud, wat minus het goud de kleuren van de Nederlandse vlag zijn. De Rijksdienst bezit 50 werken van hem, een aantal foto’s, een paar keramische stukken en verder bladen grafiek, waaronder dit. Op vrijwel alle staan koppen, sommige met linten in rood-wit-blauw.

Abelman is geïnteresseerd in vlaggen als symbolen van trots en kracht, en ook als verbinding van een groep. De koppen die hij hier omringde met de kleuren van de Nederlandse vlag zijn fantasiekoppen. Zoals hij vroeger in zijn loopbaan buurtbewoners bijeen wilde brengen met beschilderde muren, zo doet hij dat in deze ets met de Nederlandse driekleur. Zoveel koppen, zoveel landgenoten, allemaal onder één vlag.