Weblog

Moederliefde

De maker van deze gigantische libel is Aart van den IJssel. Hij was van origine huisschilder maar volgde na de oorlog een opleiding aan de Haagse Vrije Academie. Daar ontwikkelde hij zich tot een vooruitstrevende beeldhouwer.

Zeer realistisch sculptuur van een libelle van messing en perspex, met twee kleine baby-libellen op haar rug.
Aart van den IJssel (1922-1983), Moeder libelle (1976), messing en acrylaat, 164 x 229 x 160 cm, inv.nr. BK18883-A-E

Eerst maakte hij beelden in steen en hout, maar na verloop van tijd bleek hij zijn ideeën toch beter kwijt te kunnen in metaal, ijzer en koper. ‘Door kloppen, buigen, snijden, zagen, knippen, vijlen, lassen en solderen’ creëerde hij zijn sculpturen, aldus zijn biografe, de kunsthistoricus Saskia Gras.

Van den IJssel was zijn leven lang gefascineerd door de natuur. Die zag hij als ‘vreselijk, maar ook poëtisch, soms wreed en luguber, soms mooi en romantisch’. Deze tegenstellingen drukte hij uit door in vormen van weerbarstig materiaal fragiele schoonheid te brengen. Zijn favoriete onderwerpen waren paarden, vogels, en insecten zoals vliegen, sprinkhanen, wandelende takken en libellen met hun gepantserde lijfjes en frêle doorzichtige vleugels. 

De Rijksdienst heeft negen werken van hem, waaronder deze ‘Moeder Libelle’ van messing en perspex, met twee kleine baby-libellen op haar rug. Dat was fantasie, maar in combinatie met de tientallen weerhaken aan haar poten en het als een paraat steekwapen uitgestoken achterlijf, wel Van den IJssels weergave van het idee van moederliefde...