Pablo Rueda Lara, Zonder titel (klok), 1981

Weblog

Deze ‘antieke’ klok met een kapotte wijzerplaat en verweerde hoekdecoraties lijkt op het oog te zijn gemaakt van marmer, brons en email, maar is in werkelijkheid helemaal gevormd uit ragfijne plakken chamotteklei. Klei krimpt doorgaans bij het bakken. Om dat tegen te gaan worden korreltjes gebakken klei (chamotte) gemengd met zachte klei. Hiermee kunnen hele subtiele vormen worden geboetseerd, die vervolgens worden beschilderd en op hoge temperatuur (1300 graden) gebakken.

Aardenwerken klok.
Pablo Rueda Lara, Zonder titel (klok), 1981, geglazuurd aardewerk, 35 x 24,3 x 19,2 cm, inv.nr. BK88980 Pablo Rueda Lara, Zonder titel (klok), 1981, geglazuurd aardewerk, 35 x 24,3 x 19,2 cm, inv.nr. BK88980

Een klok van klei

 Het resultaat is een keihard, delicaat object, zoals deze klok, of een verfrommeld colablikje, uitgeschoten aardappels, een kartonnen doos met spijkers of een kop van een geestelijke, om maar een paar keramische sculpturen van de Spaanse kunstenaar Pablo Rueda Lara te noemen.

Rueda Lara ontvluchtte in 1969 de toen onverdraagzame sfeer in zijn geboorteland en vestigde zich in Rotterdam. Hij volgde daar een studie tekenen en schilderen aan de Academie voor Beeldende kunsten, maar koos er toch voor keramiek te gaan maken. Zijn thema’s waren huishoudelijke voorwerpen, dieren, vruchten, kartonnen dozen, geestelijken, de Guardia Civil. Zijn specialiteit was stofuitdrukking: de objecten lijken te zijn gemaakt van hout, blik, leer, textiel, papier of ijzer. Eigenlijk moet je ze aanraken om te beseffen dat ze van gebakken klei zijn gemaakt. Daar is de klok een fraai voorbeeld van, vooral de wijzerplaat met zijn kleine roestplekjes.

Rueda Lara heeft in zijn werkzame leven, dat slechts zeventien jaar duurde, naar schatting meer dan zeshonderd keramische sculpturen gemaakt, merendeels in particulier bezit in Nederland, Ierland en Spanje. In Rotterdam hebben zijn nabestaanden een museum voor zijn werk opgericht. De Rijksdienst heeft 29 objecten van hem, verworven via de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR) en aangekocht voor tentoonstellingen, zoals Keramiek (1979) en Vormen van Textiel (1980). Ze getuigen stuk voor stuk van zijn buitengewone techniek en veelzijdigheid. Rueda Lara’s klei kent vele gezichten.